ČSA: Jebeme zákazníky i charitu

O tom, kterak se se mnou ČSA nepáraly a kdo na to nakonec doplatil.

České aerolinie v březnu oznámily změnu: body nasbírané ve věrnostním programu OK plus budou expirovat. O konkrétních podmínkách se můžete dočíst třeba zde nebo tady.

Proč to udělaly, naformulovaly slovy své mluvčí takhle: „České aerolinie upravují věrnostní program takovým způsobem, aby zůstal pro zákazníky zajímavý, motivoval je k využívání služeb Českých aerolinií a zároveň aby měl pro společnost pozitivní obchodní význam.“ Jinými slovy: vyděláváme na tom málo, je třeba zpovykaným zákazníkům, kteří by body sbírali a využívali jako urvaní ze řetězu, ten řetěz zkrátit na dva roky natvrdo.

Zákazníci měli šanci body proměnit v něco užitečného do konce září. Protože jsem neměl potřebu ani příležitost nikam létat a ČSA celé ty měsíce nenabízely jedinou letenku za slušné bodové ohodnocení, již bych využil aspoň pro příští období, rozhodl jsem se udělat to, co dělám automaticky při každém nákupu na serverech, které to umožňují: svůj “přebytek” darovat na charitu.

Poslední týden před expirací měly ČSA docela fofr. Pochopitelně – nikdo si nechtěl své tu lehce (zaměstnavatelem placené “služební” lety), tu méně (těžce vydřené rodinné dovolené) vydobyté benefity jen tak vzít. Sám jsem se do ČSA z Belgie, kde pobývám poslední dobou nejčastěji, pochopitelně nedovolal v průběhu celého onoho týdne. Dočetl jsem se, že ČSA nestíhají a doporučují svým zákazníkům poslat své požadavky na uplatnění svých za pár dní expirujících bodů e-mailem.

I napsal a poslal jsem tento e-mail:

From: “Jan P. Martínek”
Sent: 30.9.2012 12:14:36
To: okplus@csa.cz
Subject: #xxxxxx – čerpání bonusu
Dobrý den,

protože si v tomto měsíci jsem nucen vyčerpat část svého bonusu (#xxxxxx) z důvodu expirace, prosím tímto o darování té části svých mílí, která by mi jinak propadla, což by mělo být 7144, na Český paralympijský výbor.

Díky moc,

Jan Martínek

 

Všimněte si počtu bodů, který není zanedbatelný, a také data odeslání: 30.9., tedy den před Dnem D.

 

Po odeslání jsem věc pustil z hlavy s pocitem, že jsem udělal dobrou věc a s potěšením, že nenasytným aerolinkám mnou nalítané body jen tak nezůstaly.

 

Jaké bylo mé překvapení, když mi před chvílí, tedy po pětadvaceti dnech, z toho devatenácti pracovních, přišla odpověď. U nás ve firmě se muselo odpovídat do tří dnů. Rychleji než ČSA odpovídá i Česká pošta, a že to je extrémně rigidní organizace.

 

Co ve zprávě bylo:

 

2012/10/25 OK Plus <box.okplus@csa.cz>

Vážený pane Martínku

 

 

děkujeme Vám za Váš e-mail.

 

Převod/darování mil je třeba provést ve svém OK Plus profilu na www.okplus.cz.

 

 

Pokud máte zájem darovat míle na charitu, kontaktujte nás prosíme telefonicky nejpozději do 3 pracovních dnů.

 

 

S přáním krásného zbytku dne

 

 

Jan Kojš

 

České aerolinie – OK Plus

 

 

Jinými slovy: díky, ale my to takhle neděláme (známý to argument např. pojišťoven), musíte sám, jinak a do tří dnů. Ironie, že?


Po třech neúspěšných pokusech jsem si tedy nechal zaslat heslo do přístupového systému, přihlásil se a… hádejte, co jsem zjistil?

 

Ano, uhodli jste. Tóčky nět. Své body tam nemám. Expirovaly. ČSA mi nedaly šanci využít je tak, jak jsem chtěl, jen mi oznámily: “Sebrali jsme ti, co jsme mohli, na charitu můžeš darovat ten zbytek, který tam máš, blbečku.”

 

Budu se samozřejmě ještě bránit, protože mi takový přístup připadá jako nehoráznost. Na druhou stranu si moc nefandím, protože v posledních letech sleduji, že ČSA pomalu, ale jistě míří do low-costových vod, sice možná nikoli cenově, ale úrovní služeb rozhodně. Naposledy jsem s nimi letěl předpředevčírem, po legrační, moravskou angličtinou proneseném přivítání kapitána se k jídlu podávalo cosi, co vypadalo jako takový ten wrap z McDonald’s, ovšem rozkrájený na třetinové porcičky, uvnitř byla směs čehosi napůl masovitého, napůl špenátovitého, připomínajícího vařené šustí kukuřice, a křupalo to jako písek – možná to byly zbytky rozemletého mexického farmáře, jemuž se v érkreftu kousla pumpa smíchy, když mu oznámili, že té svačince říkají “tortilla”.

 

Pokud mi ČSA na mou stížnost dají vědět, že to myslely jinak a mé body neexpirovaly, jen čekají na můj převod, milerád vás o tom poinformuji.

Redneck-airlines

 

0 comments